Què esmorzem? Posem l’atenció en prevenir embolcalls
Què esmorzem / Què deixem és un projecte educatiu de la Mancomunitat La Plana adreçat als centres educatius dels municipis mancomunats i emmarcat en el Pla supramunicipal de prevenció de residus municipals 2019-2022 que promou la reflexió i la prevenció de residus.
Dins la programació d’activitats de la Setmana europea de la prevenció de residus, un total de 1400 alumnes des d’educació infantil fins a secundària, de set centres educatius (Mossèn Cinto de Folgueroles, Escola de Muntanyola, Farigola de Seva, Les Pinediques de Taradell, Vedruna de Tona, Institut de Tona i Els Castanyers de Viladrau) van participar d’aquesta activitat per aconseguir fomentar hàbits d’ús eficient dels recursos i avançar cap al residu zero.
La proposta ducativa es basa en fer un recompte gràfic de la quantitat i la tipologia de les deixalles generades a l’hora d’esmorzar durant una setmana. Cada dia cada nen o nena enganxa un adhesiu al comptador de residus (en forma de capsa de pizza) i un altre del mateix color al pòster sorpresa. Al passar els dies va creixent el comptador de residus i revelant la imatge amagada fins a obtenir uns resultats molt visuals.
Els resultats de l’activitat, que es mostren a continuació, són molt bons i demostren que hi ha una alta conscienciació en la prevenció de residus tot i que encara es poden millorar per aconseguir eliminar totalment els residus dels esmorzars. La fracció que presenta un percentatge més elevat amb un 68% és sense residus o compostables (restes orgàniques i paper de cel·lulosa). El 32% restant són residus que es podrien evitar: els residus de paper representen un 13%, els de plàstic un 12%, el paper d’alumini un 5% i els brics un 2%.
Els participants han valorat l’activitat molt positivament i han fet algunes reflexions per seguir millorant i aconseguir reduir totalment els residus de l’esmorzar:
- Portar les coses sense embolicar, a la carmanyola.
- Fer servir més la carmanyola o l’embolcall reutilitzable.
- Parlar amb els pares i mares i demanar-los que ens facin un esmorzar que no tingui residus.
- Preparar l’esmorzar amb els pares i ajudar-los.
- Utilitzar menys plàstic portant envasos reutilitzables.
- No fer servir mai paper d’alumini.
- No portar tan plàstic i vetllar més pel medi.
- Portar fruita, portar menjar sense embolicar i posar-ho a la carmanyola.
- Tots tenim consciència, però alguns no la fan servir.
- Disminuir les deixalles de plàstic i portar boc’n’roll.
- Podríem evitar portar tants iogurts beguts, o posar-los en una cantimplora petita. Hauríem de no portar sucs, porten molt sucre.
- No embolicar l’entrepà amb film. Parlar amb els pares i els avis.
- Ficar líquids a dins de la cantimplora.
- Portar els iogurts amb envasos de vidre.
- Dir als pares que no comprin més paper d’alumini.
- Hem de reduir el consum de plàstic.
- Si comprem aliments industrials mirar quin embolcall porten, per comprar el més sostenible.
- Cal cuidar el planeta. Ens agrada cuidar la natura.
- Comprar iogurts amb pots de vidre. Comprar iogurts grans. Fer iogurts a casa.
- Podem intentar canviar costums i no portar tant alumini.
- Els alumnes que porten alumini ja no en portaran, i els que porten brics en reduiran el consum.
- Congelar els entrepans amb bosses de plàstic reutilitzables.
- Eliminar completament l’alumini i els brics. Alguns compraran el boc’n’roll als de 4t d’ESO.
El projecte Què esmorzem / Què deixem es complementa amb recursos educatius en línia per ampliar i aprofundir en la temàtica de la prevenció de residus.
Al llarg del curs altres escoles vincularan la proposta als seus projectes educatius sobre salut i sostenibilitat.