Translog, promoguda per la Mancomunitat, vol posar al mapa el transport i la logística a Osona

Dijous, 15 de juny de 2023 a les 11:00

Sis grans empreses del sector i linstitut de Vic presenten lentitat davant dun centenar de persones i defineixen els seus grans objectius: actuar com a lobby, promoure la formació i reivindicar l’entrada de la comarca a la tercera corona metropolitana

Translog Osona, la nova associació formada per diverses empreses de transport i logística de la comarca amb lobjectiu daglutinar les necessitats del sector, s’ha presentat en societat aquest dimecres, 14 de juny, en un acte públic que s’ha fet a la sala Sert de ledifici del Sucre de Vic. Hi han assistit un centenar de persones, entre els quals hi havia Josep M. Fortuny, subdirector general d’Ordenació del Transport i Desenvolupament Sectorial; Pere Medina Serrahima, president de la Mancomunitat la Plana; Josep M. Reniu, senador al Senat, així com destacats membre dentitats i empreses del sector, com Transcalit o Calsina-Carré, entre d’altres.

Les sis empreses que han creat Translog Osona són Nordlogway, Fredist, Grup Molist, Transports Codina, NTL Trans i Transports Frigorífics Esteve. També en formen part l’institut de Vic, que imparteix un grau mig de conducció de vehicles de transport i un   grau   superior  de   transport  i   logística,   i   representants  de   Creacció i   la Mancomunitat la Plana, que en van ser els impulsors originals. A més, es compta amb el suport del Consell Empresarial d’Osona (CEDO) i la Cambra d’Osona.

Translog Osona neix amb la intenció de millorar la competitivitat i la cooperació de les empreses del sector, potenciar Osona com a hub logístic, treballar com a lobby, captar i retenir talent i compartir casos d'èxit inspiradors.  Per aconseguir-ho, ha

 obe rt  l’ associació a més empreses de transport i logística del territori, així com altres

empreses que formin part duna manera o altre de la cadena de subministrament.

Translog Osona, tal com ha explicat el seu president, Jaume Noguer, considera que calia fer una reflexió” en el sector i que la comarca pot esdevenir un pol important de comunicació, ben connectat amb Europa i la resta d’Espanya, a més de làrea metropolitana, a través de la C-17, la C-25 i la C-32.

En la mateixa línia s’ha expressat Pere Medina Serrahima, que ha explicat que el sector representa el 3,5% del PIB d’Osona: “Cuidem el progrés en un àmbit on el 2022 hi treballaven 187 empreses i 2.210 persones”. Estem contents de veure que un projecte que vam iniciar el 2019, analitzant loferta i demanda laboral en el sector de la logítica hagi assolit una nova fita amb la visió comarcal de Creacció, a qui valorem i reconeixem la feina feta, ha dit.

El president de la Mancomunitat la Plana també s’ha mostrat molt satisfet per l’èxit d’aquesta iniciativa público-privada  fent valer la cooperació entre administracions i ens públics i privats, una manera de fer que forma part de lADN de la Manco, que ens agrada i que practiquem, ha reblat.

La reclamació històrica del tercer cinturó

En aquest marc, un dels principals objectius de lassociació passa per visibilitzar la comarca com a territori per incorporar-se al tercer cinturó logístic de Barcelona, una demanda històrica que no s’ha acabat mai de materialitzar i que inclou les autoritzacions per instal·lar dipòsits francs a la comarca.

Volem ser un vehicle tractor per generar riquesa, ha apuntat ctor Gastón, de Nordlogway, quan s’han presentat totes les empreses impulsores de lassociació, els representants de les quals han pujat a lescenari. Lluís Codina (Transports Codina), per la seva banda, ha insistit en la necessitat dinstal·lar dipòsits francs més enllà de l’àrea metropolitana i optar pel territori en comptes de propostes més llunyanes, com poden ser València o Saragossa.

Una de les grans preocupacions del sector és la manca de xofers. “Tenim les millors carreteres però no tenim xofers. Se’ns estan jubilant més conductors dels que podem reemplaçar. Hem de fer una reflexió”, reclama Esteve Ferrer, de Transports Frigorífics Ferrer.

Per intentar alleugerir aquest problema, Translog Osona treballa activament amb lInstitut de Vic per tal de generar talent i incorporar joves al sector. Cristian Coll, responsable dels dos graus de transport i logística que es fan en aquest centre, es lamenta que costa molt que els nois i les noies es matriculin a cursos”. La raó, una imatge negativa del sector i del transportista” que caldria revertir. Coll també ha explicat que en breu la Generalitat dotarà el centre amb un simulador de conducció de camió (només nhi haurà cinc a tot Catalunya).

Joan Casanovas (Fredist) ha  presentat el web dl’associació i  ha  desgranat el calendari de les activitats que Translog Osona oferirà durant aquest  any als seus associats, per tal de compartir casos dèxit i bones pràctiques inspiradores. Així, entre daltres, es farà una visita a Calsina-Carré, empresa referent del sector, i un monogràfic amb experts sobre els carburants del futur. En aquest sentit, Bernat Vidal, del grup Molist, ha avançat que en breu a Osona s’obrirà un servei de gas natural per a camions.

Ignasi Sayol i la logística 4.0

La  trobada  ha  comptat  amb  una  xerrada  dIgnasi  Sayol, presidentde  PIMEC Logística i del Clúster Lostic de Catalunya i CEO dInprous, amb el títol La Catalunya del futur. Importància de la logística 4.0".

Sayol ha remarcat la importància del sector logístic en el PIB català, que ha qualificat de “transcendental. Només serem un país de futur si tenim una logística eficient, ha dit.

Per assolir aquesta eficiència, el president del Clúster Lógistic de Catalunya creu que calen desenvolupar algunes palanques” molt clares: la millora de les infraestructures i la intermodalitat, el compromís mediambiental i la tecnologia i la innovació.

Lacte lha tancat el representant de la Generalitat. Josep M. Fortuny, que s’ha posat a disposició de Translog Osona, de qui ha dit que té unes grans potencialitats.

Més información per asociar-se a Translog Osona en aquest enllaç.

Darrera actualització: 15.06.2023 | 15:20